چگونه می توان به آرامش روحی روانی دست یافت؟
نوشته شده توسط : سمیر

چگونه به آرامش روحی روانی برسم؟

موفقیت و شادکامی برای کسانی معنا دارد که راه رسیدن به آرامش روحی روانی را به خوبی یاد گرفته اند و این کار یعنی کنترل کامل بر روی احساسات منفی و بهتر است بگوییم غیرفعال کردن احساساتی که موجب ناراحتی ما می شوند.

دو نکته که بسیار در زندگی ما تاثیر گذار است این است که آرامش روحی روانی ما را از توهمات منفی زندگی خارج میکند و همچنینمسیر ما را برای بهبود شرایط زندگی در زمان حال باز و هموار می کند. قصد دارم در این مقاله یک راهکار هزار ساله را به شما معرفی کنم که در آسیای شرقی مورد استفاده قرار می گرفت. این آموزش نه تنها برای رسیدن به آرامش واقعی بلکه برای اعتماد به نفس هم بسیار مفید است. اگر نمیدانید اعتماد به نفس چیست و چرا مهم است حتما مقاله ای که در این مورد نوشته ام را مطالعه کنید


شاید سوال شما هم باشد:

سوال بسیاری از مردم این است که چگونه می توان به آرامش روحی روانی دست یافت؟ پاسخ های گوناگونی وجود دارد اما تکنیکی که امروز در موردش صحبت می کنیم بسیار ساده و قابل استفاده حتی پشت چراغ قرمز است!

تنفس آگاهانه راه رسیدن به آرامش روحی روانی است

این تمرین در نگاه اول برای من سادگی زیادی داشت و در تاثیر پذیر بودنش شک داشتم اما بعد از استفاده از این تکنیک شدم در تقویت رهایی و رسیدن به آرامش درونی بسیار اثر گذار است. در ادامه به شما دوست عزیز خواهم گفت که این تکنیک چقدر به زمان روزانه نیاز دارد تا ما را به آرامش برساند و استفاده از این تکنیک به چه صورت است.

نحوه استفاده از ترفند هزار ساله

  • ابتدا در موقعیتی خوب و راحت قرار بگیرید (من روی یک صندلی می نشینم و کف پاهایم را کاملا بر روی زمین قرار می دهم)
  • حالا چشمانتان را ببندید و یا به یک نقطه که نور زیاد در آنجا نباشد خیره شوید (بهتر است روی دیوار یک نقطه رسم کنید و به آن خیره شوید)
  • ۸ الی ۱۰ بار به آرامی نفس عمیق بکشید تا ریه های شما آماده دریافت هوای در ادامه شوند
  • زمانی که زمانی که می خواهید هوای داخل ریه ها را خارج کنید بر آن ها تمرکز کنید  مخصوصا زمانی که آخرین هوای داخل ریه در حال خارج شده است (اگر به درستی انجام دهید باید هربار با خروج آخرین هوا، فشار بسیار کمی بر قفسه اینه حس کنید)
  • مجدد ریه ها را با هوای تازه پر کنید
  • لازم نیست نفس بسیار عمیق بکشید زیرا وقتی ریه خالی می شود اتوماتیک پر می شوند، شما فقط باید اجازه پر شدن طبیعی را به ریه ها بدهید
  • حالا به دقت به تمام لحظه های تنفس تان دقت کنید مثل کودکی که برای اولین بار چیز عجیبی میبیند!. من به این ها توجه میکنم: ابتدا هوا داخل سوراخ بینی شده و وارد ریه ها می شوند،سپس به شانه ها و قفسه سینه و شکم که بالا و پایین می روند توجه می کنم و تمرکزم را روی توجه به این هماهنگی می کنم)
  • بعد از تکرار ۱۰ بار تنفس به روشی که گفتم، بگذارید روند تنفس شما به حالت عادی و طبیعی برگردد. لازم نیست این مرحله کار خاصی انجام بدهید، فقط دیگر نفس عمیق نکشید باقی کار را خود سیستم تنفسی انجام می دهد.
  • هدف ما این است که با توجه به تنفس و هماهنگی بدن، افکار منفی را فراموش کنیم

یک نکته مهم:

ممکن است گاهی هنگام استفاده از تنفس آگاهانه، افکار منفی جلوی شما را بگیرند مثلا خاطرات ناخوشایند گذشته را به یاد آورید یا حتی فکر آشپزی امروز به ذهنتان بیاید. این پدیده کاملا طبیعی است! هرگاه این اتفاق افتاد سعی کنید مجدد بر تنفس تمرکز کنید.

شاید ذهن شما اعتراض کند که نمی تواند این تکنیک را انجام دهد اینجاست که باید بگویم ذهن مثل یک کودک است و مدام ایراد میگیرد و این شما هستید که باید کودک ذهنتان را با همین تکنیک تنفس آرام کنید و به او ثابت کنید این راه برای بهبودش لازم است.

وقتی که تمرین را انجام دادید به محیط اطراف نگاه کنید، لمس کنید و بو کنید، خواهید دید همه چیز در شما قویتر شده است! این یعنی ذهن شما در آن لحظه در حال آرامش بوده است.

ابتدا حداقل ۲ بار دستور العمل را مطالعه کنید سپس برای مدت ۵ دقیقه این تکنیک را تکرار کنید تا نتیجه نمایان شود. برای اینکه هیجان را کمی چاشنی این تمرین کنیم می توانید از روش های زیر در حین تمرین استفاده کنید تا آرامش روحی روانی بهتری را تجربه کنید:

  1. شمردن نفس ها

    • نفس هایتان را بشمارید و در هر بازدم، آن عدد را آرام در به زبان بیاورید و پس از رسیدن به عدد ۱۰ مجدد از ابتدا شروع به سفارش کنید و اگر ترتیب را فراموش کردید مجدد از عدد ۱ شروع کنید.
  2. نفس های رنگارنگ

    • تجسم کنید هوا و نفسی که وارد ریه شما میشود و از آن خارج می شود یک رنگ خاص دارد. شما می توانید هر رنگی که دوست دارید به نفستان بدهید. ( من رنگ سفید را تجسم میکنم)
  3. اکسیژن سفید و ابرا سیاه

    • می توانید اکسیژن را در هنگام دم سفید و در هنگام باز دم سیاه تجسم کنید.
  4. تکرار کلمات

    • می توانید در حین تنفس، کلماتی را تکرار کنیدو مثلا در هنگام دم میتوانید بگویید من زیبا هستم و در هنگام  باز دم می توانید بگویید من خوشحال هستم.

منبع اصلی: ترفند هزار ساله رسیدن به آرامش روحی روانی





:: موضوعات مرتبط: اعتماد داشتن به خود , ,
:: برچسب‌ها: آرامش روحی روانی , ارامش روحی روانی , آرامش روحی و روانی ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 شهريور 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: